ارائه انواع رژیم‌های غذایی با بهترین متد

زخم‌های گوارشی، به زخم‌هایی گفته می‌شود که باز هستند و در لایه داخلی معده ایجاد می‌شوند. در گذشته، متخصصین گوارش معتقد بودند که برنامه‌ای تحت‌عنوان رژیم مبتلایان به زخم معده وجود ندارد. آن‌ها باور داشتند که زخم معده بر ‌اثر عواملی همچون استرس و خوردن غذا‌های تند ایجاد می‌شود؛ اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که زخم معده به‌دلیل استفاده از برخی دارو‌ها ایجاد می‌شود. این دارو‌ها شامل دارو‌های ضد‌التهابی غیر‌استروئیدی مانند ناپروکسن، ایبوپروفن و آسپرین می‌شوند. همچنین استفاده از رژیم غذایی مناسب می تواند از مبتلا شدن به زخم معده جلوگیری کند.

نمایی از زخم معده

دلایل شایع زخم معده

یکی از مهم‌ترین دلایل ابتلا به زخم معده، عفونت هلیکوباکترپیلوری است. این عفونت در ‌اثر مصرف طولانی مدت دارو‌های ضد‌التهابی ایجاد می‌شود. همچنین سبک زندگی نا‌درست در ابتلا و تشدید این بیماری تاثیر دارد. سیگار کشیدن و رژیم غذایی نا‌مناسب از مثال‌های سبک زندگی نا‌درست است. امروزه، روش‌هایی برای کنترل و بهبود این بیماری ایجاد شده که رژیم مبتلایان به زخم معده، یکی از آن‌ها است.

ایجاد تغییرات مثبت در سبک زندگی و داشتن یک رژیم لاغری مفید، می‌تواند گام مهمی در کنترل و پیشگیری از زخم معده باشد. زخم معده با علائم احساس سوزش، گرفتگی، درد، حالت تهوع و باد گلوی مکرر آشکار می‌شود. اگر این علائم در شخصی مشاهده شود، بهتر است که برای معاینه دقیق و دریافت نسخه به پزشک مراجعه کند.

رژیم مبتلایان به زخم معده چگونه است؟

تا‌کنون، برنامه دقیقی برای رژیم مبتلایان به زخم معده طراحی نشده است؛ اما مصرف برخی از مواد غذایی می‌تواند در بهبود این بیماری موثر باشد. از‌سوی‌دیگر، مصرف برخی از غذا‌ها نیز می‌تواند موجب بد‌ترشدن شرایط زخم شود؛ بنابراین، شناخت و کسب اطلاعات کافی در این مورد، می‌تواند به افراد مبتلا به زخم معده کمک کند. در حال حاضر، درمان‌های خانگی با پشتوانه علمی شناخته شده‌اند که باید در رژیم مبتلایان به زخم معده رعایت شوند.

مصرف آب کلم در رژیم مبتلایان به زخم معده

یکی از موثر‌ترین راه‌های درمان زخم معده، مصرف آب کلم است. این روش یک روش طبیعی و خانگی است که از گذشته مورد‌استفاده قرار می‌گرفت. پیش از اینکه آنتی‌بیوتیک‌ها در دسترس عموم قرار گیرند، پزشکان از آب کلم برای درمان زخم معده استفاده می‌کردند.

از‌آن‌جایی‌که کلم یکی از منابع سرشار ویتامین C است؛ به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی عمل می‌کند. کلم در پیشگیری و درمان عفونت هلیکوباکترپیلوری که علت اصلی زخم معده است، کاربرد دارد.

شیرین بیان

شیرین بیان، یک گیاه سنتی و محبوب برای درمان بسیاری از بیماری‌ها به شمار می‌رود. ریشه این گیاه دارویی، دارای خواص پیشگیری و درمان زخم‌ها است. قراردادن شیرین بیان در رژیم مبتلایان به زخم معده، تاثیر فوق‌العاده‌ای خواهد داشت.

مصرف این گیاه، موجب می‌شود تا روده و معده برای تولید مخاط بیشتر تحریک شوند. با تولید حجم زیادی از مخاط، امکان محافظت از پوشش معده و بهبود زخم آن وجود خواهد داشت. یکی‌دیگر از مزیت‌های مصرف این گیاه، سرعت­بخشیدن به روند درمان است.

نکته قابل‌توجهی که وجود دارد، تداخل دارویی و عوارض مصرف شیرین بیان است. از عوارض مصرف آن می‌توان به درد عضلانی و بی‌حسی اندام‌ها اشاره کرد؛ از‌این‌رو، توصیه می‌شود برای استفاده از آن در رژیم مبتلایان به زخم معده، با پزشک مشورت کنید.

چند مدل مواد غذایی مختلف برای رژیم مبتلایان به زخم معده

مصرف عسل

عسل، یک ماده غنی از آنتی‌اکسیدان است؛ از‌این‌رو نقش پر‌رنگی را در بهبود و درمان زخم معده ایفا می‌کند. دانشمندان معتقد هستند که عسل دارای خاصیت ضد‌باکتریایی است؛ بنابراین، می‌تواند گزینه مناسبی برای مبارزه با هلیکوباکترپیلوری محسوب شود و همچنین میتوانید از عسل و دارچین برای لاغری در کنار بهبود زخم معده خود استفاده کنید.

سیر

سیر یکی‌دیگر از مواد غذایی ضد‌باکتریایی و ضد‌میکروبی است. از‌ آن‌جایی‌که، زخم معده نیز بر‌ اثر عفونت ایجاد می‌شود، استفاده از سیر می‌تواند موثر باشد. سیر، سرعت درمان را بالا می‌برد و حتی احتمال ایجاد زخم معده را کاهش می‌دهد. با‌توجه به مزایا سیر، استفاده از آن در رژیم مبتلایان به زخم معده توصیه می‌شود.

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که مصرف ۲ حبه سیر خام در روز، می‌تواند فعالیت باکتریایی معده را کاهش دهد. این امر باعث پیشگیری از زخم معده می‌شود.

زردچوبه

زردچوبه، از رایج‌ترین ادویه‌ها در آشپزخانه‌های ایرانی محسوب می‌شود که دسترسی به آن بسیار راحت است؛ از‌این‌رو، امکان قراردادن زردچوبه در رژیم مبتلایان به زخم معده وجود دارد. کورکومین، یک ماده فعال در زردچوبه و دارای خواص دارویی است.

کورکومین تاثیر قابل‌توجهی در مبارزه با هلیکوباکترپیلوری دارد. همچنین به افزایش ترشح مخاط کمک می‌کند که در درمان زخم معده موثر است.

مصرف آلوئه‌ورا در رژیم مبتلایان به زخم معده

آلوئه‌ورا، یک گیاه محبوب و کاربردی در صنایع مختلف است. امروزه با‌توجه به خواص این گیاه، از آن در زمینه‌های مختلف استفاده می‌کنند؛ به‌عنوان مثال، کاربرد گسترده‌ای در صنعت آرایشی و بهداشتی دارد.

این گیاه به‌عنوان یک گیاه ضد‌باکتریایی و التیام‌بخش پوست شناخته می‌شود؛ بنابراین، نه‌تنها مضر نیست، بلکه دارای مزیت‌هایی برای سلامت افراد است. یکی از موارد مصرفی آلوئه‌ورا، درمان زخم معده است. از این گیاه برای درمان زخم معده و پیشگیری از آن استفاده می‌شود.

پروبیوتیک ها

پروبیوتیک‌ها، نوعی از میکروارگانیسم‌های زنده محسوب می‌شوند که برای سلامتی افراد مفید هستند. مزایای پروبیوتیک‌ها در طیف گسترده‌ای از سیستم‌ها بدن هستند که از ذهن تا پیشگیری از زخم‌ها را در‌بر ‌می‌گیرند. همچنین وظیفه تولید رگ‌های خونی جدید را بر‌ عهده دارند. این رگ‌های خونی، رساندن مواد شفا‌بخش به محل زخم را آسان‌تر می‌کنند.

پروبیوتیک‌ها، باعث ترمیم دیواره معده نیز می‌شوند؛ بنابراین باید رژیم مبتلایان به زخم معده طوری تنظیم شود که به پروبیوتیک‌ها آسیبی وارد نشود.

فردی که معده خود را گرفته است
رژیم مبتلایان به زخم معده برای افرادی که دچار زخم معده شدند

در رژیم مبتلایان به زخم معده چه غذا هایی مفید است؟

به‌منظور بهبود و درمان زخم معده، باید تغییراتی در رژیم غذایی مبتلایان ایجاد شود. اگر این تغییرات به‌صورت صحیح و اصولی ایجاد شوند، می‌توان تاثیر آن را در روند درمان مشاهده کرد.

غذا‌های حاوی فلاونوئید، حتما باید در رژیم مبتلایان به زخم معده قرار بگیرند. مواد غذایی مانند سیر، زغال‌اخته، توت‌فرنگی و نخود فرنگی، حاوی فلاونوئید هستند. این مواد، از معده شما در ‌برابر عفونت معده محافظت می‌کنند؛ بنابراین، مصرف این مواد برای مبتلایان به زخم معده، بسیار ضروری است.

این مطلب توسط گروه تحریریه، از منابع گوناگون گردآوری و تدوین شده و صرفا جهت آشنایی شما با موضوع بحث میباشد و هیچگونه تایید یا رد در مورد این مطلب را تضمین نمیکنیم.

منبع