ارائه انواع رژیم‌های غذایی با بهترین متد

بیمارانی که نقرس دارند می توانند با کمک رژیم غذایی نقرس به بهبود بیماری و کاهش خطر حملاتی که توسط بیماری نقرس ممکن است اتفاق افتد کمک کنند. از رژیم غذایی نقرس بیشتر برای کاهش علائم بیماری استفاده می شود و باید میزان مصرف غذاهایی که سطح پورین بالایی دارند در این رژیم به حداقل برسد. این غذاها عبارتند از: گوشت قرمز، الکل، قهوه، ماهی، شیرینی و ماهیچه.

درست است که برخی از غذاها را نمی توان در این رژیم استفاده کرد، اما می توان از محصولات لبنی کم چرب مانند حبوبات، میوه هایی مانند گیلاس، آناناس، توت فرنگی و آلو، سبزیجات و… استفاده کرد؛ چرا که به کاهش سطح اسیداوریک در بدن کمک می کنند.

در کنار این نوع رژیم می توان وزن مناسبی بدست آورد. همچنین افراد باید ورزش را روزانه انجام دهند و از استرس دوری نمایند. علاوه بر این ها برای بهبود بیماری نقرس می توان از آبمیوه های طبیعی، شربت های گیاهی و آب نیز استفاده کرد. البته افراد مبتلا به نقرس برای کاهش استرس نیز می توانند ورزش های آرامی مانند یوگا، ماساژ، تنفس عمیق و… را انجام دهند. افرادی که به بیماری نقرس مبتلا هستند قبل از شروع رژیم نقرس باید با پزشک مشورت نمایند.

3 تصویر در کنار هم که میوه و سبزیجات به همراه قرص وجود دارد
رژیم غذایی نقرس

نقرس چیست؟

نقرس یک نوع بیماری التهابی بوده و شکل کاملی از بیماری آرتریت است. این بیماری به دلیل افزایش یافتن سطح اسیداوریک خون توده هایی در قسمت مفاصل و بافت های بدن ایجاد می کند. این نوع توده ها به کریستال های اورات معروف هستند.

بیماری نقرس باعث درد زیاد در قسمت های مختلف بدن مانند مفاصل، انگشت های دست و پا و حتی سبب درد در قسمت کلیه انسان ها می شود. پورین یک نوع ماده شیمیایی است که در بدن به طور طبیعی وجود دارد اما مصرف برخی غذاها مانند گوشت قرمز، الکل، قهوه و… نیز سبب افزایش سطح پورین در بدن می شود. زمانی که این ماده شیمیایی در بدن تجزیه شود اسیداوریک تولید خواهد شد.

علت افزایش سطح اسیداوریک معمولا به دلیل مصرف غذاهای نامناسب است و زمانی که اسیداوریک در خون افزایش پیدا کند خطر ابتلای فرد به بیماری نقرس بسیار زیاد است.

هدف از رژیم نقرس

اگر به بیماری نقرس مبتلا هستید باید بدانید که درمان سریعی برای آن وجود ندارد و باید رژیم غذایی خاصی را رعایت کنید. همچنین می توانید به پزشک مراجعه کنید تا داروهایی که درد و التهاب را کم تر می کنند برای شما تجویز شود. اگر مصرف غذایی و رژیم غذایی نقرس به خوبی انجام شود می توان تا حدودی خطر ابتلا به بیماری نقرس را از بین برد. همچنین این نوع رژیم برای افرادی که به بیماری نقرس مبتلا هستند بسیار مناسب است و به بهبودی فرد کمک می کند. علاوه بر این ها این رژیم به تغذیه و رشد قدی کودکان نیز کمک می کند. در ادامه هدف انجام دادن رژیم نقرس را ذکر خواهیم کرد:

نشانه های دیابت در پای یک فرد و در کنار آن لیمو و عسل
تاثیرات مثبت رژیم های نقرس

تاثیرات مثبت رژیم غذایی نقرس

رعایت رژیم غذایی مناسب برای افرادی که به بیماری نقرس مبتلا هستند بسیار مهم است و سبب می شود تا به بهبود بیماری کمک نمایند. علاوه بر این ها افرادی که به چاقی مبتلا هستند می توانند در مدت زمان کم به لاغری سریع برسند. برخی از تاثیرات مثبت رژیم غذایی نقرس عبارتند از:

غذاهای مضر برای نقرس

مصرف غذا هایی که باعث می شوند سطح اسیداوریک افزایش یابد باید به حداقل برسد. این نوع غذاها عبارتند از:

گوشت قرمز: مصرف گوشت قرمز، سوسیس و کالباس و دیگر مواد پورین دار باید به حداقل برسد.

ماهی: اگر می خواهید از ماهی در مدت زمان رژیم غذایی نقرس استفاده کنید بهتر است از خرید ماهی هایی که در رودخانه های کوچک زندگی می کنند خودداری کنید.

مواد غذایی: بیسکویت، پیتزا، نوشابه، کیک، شربت، نان کامل، سبوس های غلات و… در این رژیم باید به حداقل برسند.

نمک: مصرف نمک نیز برای بهبود بیماری نقرس باید کم تر شود.

میوه: میوه هایی که قند زیادی دارند نباید در این رژیم مصرف شوند.

چندین مدل مواد غذایی مختلف مثل لوبیا، انواع میوه ها سبزیجات
بهترین مواد غذایی برای نقرس

بهترین رژیم نقرس

رژیم غذایی یکی از بهترین رژیم ها و روش ها برای درمان بیماری نقرس به شمار می رود. برخی از غذاهایی که در این رژیم قابل مصرف هستند عبارتند از:

نکاتی مهم در رعایت رژیم غذایی نقرس

رعایت نکات مهم در این رژیم بسیار مهم است و به بهبود بیماری یا جلوگیری از تشدید آن کمک بسیاری می کند. در ادامه با برخی از نکات مهم که در این رژیم باید رعایت شوند آشنا می شویم:

یک نمونه رژیم نقرس

در این قسمت یک نمونه از رژیم را ذکر خواهیم کرد:

صبحانه برای رژیم

ناهار

عصرانه

شام

انواع میوه های مختلف مثل پرتقاخونی و توت فرنگی
مصرف میوه های برای بیماری نقرس

معرفی دکتر خورشیدی

دکتر خورشیدی دارای مدرک دکترا در زمینه انواع رژیم های غذایی است و با تجویز درست برای تمامی بیماران به بهبود آن ها و کاهش وزن در مدت زمان کوتاه کمک خواهد کرد. اگر قصد انجام دادن انواع رژیم ها مانند رژیم کتوژنیک، رژیم نقرس و دیگر رژیم های غذایی را دارید می توانید با دکتر خورشیدی در ارتباط باشید.

منبع